Az egyéni előrehaladást biztosító, a pedagógusok munkáját támogató, kiegészítő, egyben szórakoztató készség- és kompetenciafejlesztő eszköz kerül a gyerekek kezébe a napokban. Elárasztanak minket a digitális kütyük, ott vannak már sok helyütt az okos táblák, a zsebekben a mobilok, de mégis hogyan lehetne a tanórák előnyére fordítani a gyerekek „nyomkodási’ kényszerét?
Az IT eszközökben rejlő lehetőségeket egy három tagból álló konzorcium fejleszti osztály és egyben tanárbaráttá. Az Baranya megyei kis falvakban októberben kezdik el előbb pedagógusok, majd diákok használni a Tanlet oktatástámogató alkalmazást – mondta el Kiss Erzsébet, szakmai vezető, az Új Esély Közhasznú Egyesület elnöke.
A több éve zajló fejlesztés eredményeként olyan alkalmazás jött létre, ami szakít a berögződésekkel. Az okos tábla esetében is egy személy és egy eszköz van a fókuszban. A tanóra továbbra is frontális. A Tanlet viszont tanári irányítás melletti egyéni haladást biztosít. Mindenki egyénileg használja mobil eszközét a feladatok telesítéséhez, amit saját képességei szerinti szinten és sebességgel teljesít.
- De mégis mitől más ez, mint a többi számítógépes oktató játék?
- Diákok és pedagógusok együtt állították össze az alkalmazást. A gyerekek találták ki a figurákat és a játékosság is rájuk lett szabva. A pedagógusokkal pedig a mintafeladatok készültek közösen a fejlesztési és teszt időszakban. Megvan az újszerűség benne a diákok számára az iskolai megszokáshoz képest, a differenciálás lehetősége és az irányítás speciális kézben tartása pedig a tanárok számára jelent frissességet.
- Hány éveseknek ajánlaná a használatát, milyen órákon?
- 8-14 évesek számára készült a Tanlet, de a korábbi tesztek a hatékonyságát a 9-12 évesek körében igazolták. A gyerekek rendszeresen kérdezték tanáraiktól, „mikor lesz már tabletás órájuk”? Az alkalmazás ugyanis tableten, vagy mobiltelefonon futtatható. A most induló „Segítünk a tanulásban” programunk keretében lehetőségünk nyílt 200 darab tablet beszerzésére, amikkel a gyerekek az órákon tudnak dolgozni. A tanárok számára az oktató foglalkozások már elindultak.
- Milyen a fogadtatása a Tanlet eszköznek a tanárok körében? Rendszeresen halljuk, hogy túlterheltek a pedagógusok, sok az adminisztráció, a továbbképzés és az óraszám. Nyitottak voltak-e az újabb képzésre, módszerre?
- Magyarbóji pedagógusokkal kezdtük el a továbbképzést és egyértelműen pozitív a hozzáállás. Látják a saját hasznukat a Tanlet alkalmazásában. A rugalmassága révén egyszerűsödik az órára készülés, a tanóravázlatok készítése és a visszacsatolások dokumentálása, azaz az adminisztrációs terhek sem nőnek, ugyanakkor a játékos, színes foglalkozásokkal saját órájukat teszik színesebbé. A gyerekek, ha szeretik a feladatot, a tanárra kevesebb fegyelmezés is hárul. A program összesen 120 diákkal és tanáraikkal indul.
- Milyen órán, milyen tantárgyi keretben érdemes használni az eszközt?
- Fontos hangsúlyozni, hogy a Tanlet nem tanórát pótol, hanem kompetenciákat fejleszt. Éppen ezért szinte bármilyen óra kiegészíthető vele. Például akár az emlősökről szóló tanmenetbe is be lehet szúrni kapcsolódó szövegértési és kép párosítós feladatokat, vagy történelem órán is játszhatunk az évszámokkal egy jót. Alapvetően csoportmunkára alkalmas, Tanodák, iskolák számára. Jó a délutáni napközis foglalkozásokra is, amikor már kicsit lankad a figyelem. Tananyag rész összegzésére, tesztelése is megfelelő, vagy a szünetek előtti hetekben, amikor a gyerkőcök figyelme az átlagosnál is nehezebben tartható fent. Lényeges, hogy 20 percet legalább szánjunk egy-egy blokkra. Egyénileg is kipróbálható az alkalmazás, de a módszer egyedisége éppen a közösségi használatra épít.
A Tanlet letölthető a Google Play áruházból és az App store-ból, valamint pedagógusok regisztrálhatnak további tartalomért a www.tanlet.hu oldalon. A program megvalósulását az Európai Uniós társfinanszírozásban megvalósuló EFOP pályázat teszi lehetővé.