A Nemzetstratégiai Kutatóintézet konzorciumvezetőként az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretében valósítja meg Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások című projektet, melynek alapja és háttere az a lényeges és messzemenőkig gyakorlatias felismerés, hogy a külhoni és magyarországi magyarság közti számos társadalmi-gazdasági kapcsolat jelentős hatással van a hazai viszonyokra. A külhoni magyarság és annak struktúrái fontos fejlesztési forrást jelentenek nem csak a szomszédos országok, de ugyanúgy Magyarország kölcsönösen előnyös (gazdasági) fejlődéséhez. A gazdasági növekedés elérésében jelentős szerepe van a strukturális tényezőknek. Magyarország sajnos lemaradásban van többek között a humán tőkében, ezen belül is számos oktatási tényező (pl. az iskolaelhagyás, közneveléshez való hozzáférés, a felsőoktatás minősége és munkaerőpiaci kapcsolatai) tekintetében.
A magyarországi köznevelési és felsőoktatási rendszer számos ponton összefügg a szomszédos országok rendszereivel, valamint a külhoni magyarságnak számos munkaerőpiaci kapcsolata van Magyarországgal, amelyeknek feltétlenül alapja az oktatás. Ezért ezen struktúrák magyarországi hiányainak orvoslását érdemes Kárpát-medencei összefüggésekben kezelni, a kialakult kapcsolatok miatt pedig érdemes vizsgálni, sőt beavatkozni is a külhoni rendszerekbe. Ezek a tevékenységek kihatással vannak a magyarországi állapotokra is, valamint segítik a magasabb szintű fejlesztéspolitikai tervdokumentumok célkitűzéseit is (a határon túli magyarsággal való kapcsolatépítés és a szomszédos országokkal való kölcsönösen előnyös fejlesztéspolitika).
A külhoni és hazai oktatási és kutatási rendszerek tekintetében számos kihívást lehet megfogalmazni, ugyanakkor számos potenciált is hordoznak magukban. A projekt ezeket a kihívásokat és lehetőségeket áttekintve fogalmazta meg azokat a célokat, amelyek segítik a hazai oktatási rendszer fejlődését és ezáltal a hazai és külhoni magyarság kapcsolatainak és együttműködésének mélyülését; a nemzetegyesítés és a szülőföldön való boldogulás céljainak megvalósulását. A fentiekben megfogalmazott tényezők indukálták a projekt célrendszerét. A projekt átfogó célja a magyarországi köznevelési és felsőoktatási struktúrákban tapasztalható hiányok és fejlesztési szükségletek orvoslása Kárpát-medencei és külhoni magyar kitekintésű műveletekkel, a külhoni és magyarországi oktatási rendszerek közti kapcsolatok, áramlási rendszerek és jó gyakorlatok feltárása oktatási rendszerre irányuló kutatások révén.
Ehhez kapcsolódóan részcélokként társadalmi-gazdasági adatbázisok, elemzések és előrejelzések készítését, az infrastruktúra és a humánerőforrás vizsgálatát, a mobilitási pályák feltárását, az iskolán kívüli tapasztalatszerzés jó gyakorlatainak feltárását, a végzettség nélküli iskolaelhagyás okainak vizsgálatát tűztük ki. Továbbá specifikus célokat fogalmaztunk meg néhány oktatási résztémában: csoportos tanulmányutak, az oktatás és a munkaerőpiac közötti kapcsolatok, a duális oktatás jó gyakorlatainak vizsgálata; valamint szakpolitikai ajánlások alkotása és a feltárt tapasztalatok alapján képzések megvalósítása.
A projekt a célokhoz igazodva hat részterületet jelöl meg:
- Megalapozó társadalmi-gazdasági kutatások a Kárpát-medencében
- Közoktatási kutatások a Kárpát-medencében
- Felsőoktatási kutatások a Kárpát-medencében
- Szakpolitikai ajánlások
- Kárpát-medencei kutatói hálózat kialakítása
- Kísérleti fejlesztések és intézményi együttműködések
A projekt eredményeként olyan tudásbázishoz juthatunk, amely hozzájárul annak eldöntéséhez, hogy milyen beavatkozások szükségesek a nemzeti megmaradásban és a munkaerőpiacra jutásban alapvető fontosságú oktatási rendszerekben Magyarországon és a külhonban egyaránt. A külhonból szerzett tapasztalatok jól hasznosíthatóak lehetnek a magyarországi szakpolitikában, és a feltárt jó gyakorlatok segítséget nyújthatnak a hazai oktatás megszervezéséhez pl. olyan területeken, ahol az oktatás perdöntő tényező a helyi fiatalok későbbi munkaerőpiacra jutásában, így annak javítása az adott térség gazdasági növekedését segíti elő. A párhuzamos kutatások és helyzetértékelés mentén megtervezett beavatkozások elősegítik a hazai és külhoni oktatási rendszerek további egységesülését, ezáltal a fiatal tehetségek érvényesülését, és a kölcsönös gazdasági előnyök jobb kiaknázását. Nem utolsó sorban az ilyen jellegű kutatások és vizsgálatok mélyítik a Kárpát-medencei magyarság kapcsolatait, a nemzeti integrációt, és javítják a szülőföldön való boldogulás feltételeit Magyarországon és a külhonban egyaránt.
Dr. Péti Márton és Szabó Balázs
szakmai vezetők
A projekt összefoglaló adatai:
Kedvezményezett | Nemzetstratégiai Kutatóintézet |
Konzorciumi tag | Interrégió Fórum Egyesület Nonprofit Kft. |
A projekt címe: | Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások |
A projekt azonosítószáma: | EFOP-3.10.1-17-2017-00002 |
A projekt teljes költségvetése: | 399 056 048 Ft |
A támogatás mértéke: | 100,0000000 % |
A projekt futamideje: | 2018. február 1–2019. július 31. |
Összefoglaló kiadvány a projekt legfontosabb eredményeiről |